Ommetje Angeren QR6 Vliegeniers Monument

Tik op bovenstaande figuur voor een gesproken toelichting (ien ut Angers)

of lees verder

We zijn gearriveerd bij een ‘parel’ van Angeren; Het *vliegeniersmonument* een eerbetoon aan tijdens WOII gesneuvelde vliegtuigbemanningsleden. Dit monument werd gerealiseerd op initiatief van WABO research WOII (Ton van Bon plaquette) daarin bijgestaan door Historische Kring Angeren (Geert Bouwman plaatsing en vergunningen e.d.) die samen ondersteuning wisten te verkrijgen van Frits Bouwman (ontwerp boom met bommenwerper.); Gelderland Herdenkt en gemeente Lingewaard. De namen van de gesneuvelden zijn vermeld op de plaquette.

Een moment om even bij het grootst mogelijke offer van deze gesneuvelden stil te staan….

De plaquette en de boom vormen een eerbetoon aan alle boven of op Lingewaards grondgebied gesneuvelde vliegtuigbemanningsleden. Tijdens de tweede wereldoorlog kwamen er in het gebied wat nu de gemeente Lingewaard is 25 toestellen naar beneden. Waarvan 10 op Angerens grondgebied. Ook waren er talrijke noodlandingen. Er zijn nog enkele toestellen vermist.

In  Angeren kwamen 5 geallieerde toestellen naar beneden, waarbij 9 bemanningsleden omkwamen. 6 hiervan behoorden tot de bemanning van de B17 F 42-29746. Dit waren 1e Pilot George A. Kain, Co-Pilot Daniel A. London,

Bombardier John A. Crawford, Top Turret Gunner John C. Ferguson, Ball Turret Gunner Robert C. Walker en Tail Gunner Trair E.Halbert.

De andere drie waren bemanningsleden van de B26 42-95918. Namelijk Bombardier Edward Adam Sadula, Radio-Operator-Gunner Norman Harold Truax en Tailgunner Georg Milliner Boyer.

Foto; Historische Kring Huessen

R. Walker, foto werd 12 dagen voor zijn overlijden genomen. Foto; Ton van Bon.

Bronnen:
Angers Verleden (periodiek van Historische Kring Angeren):  Jrg. 1, nr. 1, blz. 26-28;  Jrg. 2, nr. 2, blz. 13-14; Jrg. 9, nr. 2, blz. 13; Jrg. 12, nr. 2, blz. 14-16.

1 september 2019 vond onder grote belangstelling de onthulling van de Plaquette met namen van gesneuvelde vliegtuigbemanningsleden plaats.

Als beeldbepalend ornament is nadien bij de plaquette een metalen boom geplaatst. In de kruin van deze boom is vanuit verschillende kijkrichtingen een vliegtuig uitgesneden.

En dan is er nog een recenter geborgen Duits vliegtuig (FW 190 A-5). Tijdens deze crash in Kamervoort liet – zoals tijdens de berging werd aangetoond - piloot Karl Becker het leven. Nadere informatie over de berging van deze vliegtuigresten en het stoffelijk overschot is beschikbaar via een informatiepaneel dat is geplaatst in de nabijheid van de betreffende crashlocatie (Kamervoort 67).

Het college van Lingewaard heeft met het organiseren van deze ‘respectvolle berging’ nabestaanden duidelijkheid kunnen geven over het lot van hun dierbare. ,,Een betekenisvol gebaar, ook na 76 jaar bevrijding”, zei burgemeester Nelly Kalfs destijds.

Bron:
Angers Verleden (periodiek van Historische Kring Angeren) Jrg. 11, nr. 2, blz. 18-20.

Nadere informatie gewenst (of heeft u aanvullende informatie die u met ons wilt delen)?
Contacteer WABO research WOII; Ton van Bon (email: vanbon21@hetnet.nl; tel.: +31-26-3253041)
of Historische Kring Angeren (email: hkasecretariaat@gmail.com; tel.: +31-26-3252950)

Vervolg van de route

De route kan rechtsom (met de klok mee) worden gelopen

We slaan - vanuit de Kerkstraat bezien - rechtsaf de Jan Joostenstraat in. Aan het eind van deze straat bevindt zich de volgende QR-locatie.

of

De route kan linksom (tegen de klok in) worden gelopen

We slaan – vanuit de Jan Joostenstraat bezien – linksaf de Kerkstraat in. Op de T-kruising met de eerstvolgende zijstraat rechts, de Pastoor Versteegstraat, bevindt zich de volgende QR-locatie.

Klik op de pijl om naar de volgende (rechtsom) of de vorige (linksom) pagina te gaan