Dorpshuis QR 1

Tik op bovenstaande figuur voor een gesproken toelichting (ien ut Angers)

of lees verder

Het Dorpshuis Angeren maakt deel uit van het Kulturhus, dat verder bestaat uit een basisschool, peuterspeelzaal, ouderendag-verzorging en kinderopvang. De leerlingen van de basisschool gymmen in de sportzalen van het Dorpshuis. Het Kulturhus werd geopend in 2011.

Het Dorpshuis zelf opende in 1970 de deuren. Het oorspronkelijke pand is door Angerenaren zelf bijeen gespaard door middel van loterijen en dans/feestavonden met optredens van artiesten die toentertijd landelijke bekendheid genoten, Het kon er alleen komen als de bewoners 15 procent van de investering voor hun rekening namen. In tien jaar is een bedrag van 35.000 gulden bij elkaar gespaard, onder meer door fancy fairs en muziekavonden met artiesten als Ronny Tober, Rob de Nijs en Imca Marina te organiseren.

Angeren telt 2800 inwoners en er zijn normaliter in het Dorpshuis elke week zo’n 1200 bezoeken. Een aantal mensen komt misschien twee keer in de week, maar dat geeft wel aan het Dorpshuis leeft. Er zijn circa 35 verenigingen. De leden van deze verenigingen komen naar het Dorpshuis om te repeteren, te trainen, te vergaderen. Er zijn uitvoeringen, zittingsavonden, je kunt bij de bibliotheek een boek lenen, maar je kunt ook gewoon binnenkomen om een kop koffie te drinken. De zalen worden multifunctioneel gebruikt en zelfs het podium in de grote zaal krijgt soms de functie van vergaderruimte.

Vervolg van de route

De route kan rechtsom (met de klok mee) worden gelopen

We steken in noordelijke richting (dat is - met onze rug naar de ingang van het Dorpshuis gekeerd - de overzijde van de Emmastraat) de Julianastraat in. Aan het eind gaan we rechtsaf de Iepenstraat in. De volgende QR-informatieplaats zal zijn op de hoek Iepenstraat - Jan Joostenstraat.

of

De route kan linksom (tegen de klok in) worden gelopen

We steken in westelijke richting (dat is - met ons gezicht naar de ingang van het Dorpshuis gekeerd – rechtsaf) de Emmastraat in. Vervolgens rechtsaf de Pastoor Rutjesstraat in een aan het eind rechtsaf naar het kruispunt Iepenstraat – Paddepoel. Daar is de volgende QR-informatieplaats.

Klik op de pijl om naar de volgende (rechtsom) of de vorige (linksom) pagina te gaan